10123 Ohvrikivi
Mälestise koond lehelt saab tutvuda mälestise andmetega. Avada asukoha kaarti, mis tuleb Maa-aameti süsteemist. Vaadata ja avada pilte mälestise kohta.
Mälestise nimi | Ohvrikivi |
---|---|
Mälestise registri number | 10123 |
Mälestise tüüp | Kinnismälestis |
Mälestise liik | arheoloogiamälestis, ajalooline looduslik pühapaik |
Arvel | 01.12.1997 |
Registreeritud | 01.12.1997 |
X-koordinaat | 477300.24 |
Y-koordinaat | 6525743.42 |
Mälestise vana number | 104 |
Ava kaardil |
Määrused ja käskkirjad(2)
Paikvaatlused(3)
Paikvaatluse kuupäev: 11.05.23
Menetleja: Läänemaa nõunik, Kalli Pets
|
Märksõna(1)
Arheoloogia, Kultuspaigad, Ohvrikivi.
|
Kirjeldused(6)
Mälestise tunnus Arheoloogilise kultuurkihi olemasolu. Tehislike lohkude esinemine kivil. Kirjalikult fikseeritud pärimus. |
Kirjeldus Muistis asub võrdlemisi kõrgel, põhja suunas tõusval põllumaal. Kunagi on siin olnud põldudevaheline kiviaed, mille idaservas ohvrikivi asub. Muistis ise on rombja põhiplaaniga, kahe NS suunalise terava harjaga ning nende vahele jääva vagumusega raudkivi. Viimase pikkus on NS suunas 4 m, laius OW suunas 3,5 m, kõrgus 1,3 m ja suurim ümbermõõt maapinna lähedalt 12,5 m. Mingeid kunstlikke lohke kivil ei leidu. Kivi on muistisena hästi säilinud. |
Asukoha kirjeldus Mälestis asub Kolila külas, endise Hiievälja talu maal, sellest talust ca 170 m isa pool. Haapsalu-Laiküla maanteest 550 m lääne pool, Ridala kirikust ca 750 m lõuna pool. |
Ajalugu Kivi kohta leidub andmeid: |
Kaitsevööndi ulatus Kaitse alla kuulub kivi ja selle lähim ümbrus vähemalt 5 m laiuse vööndina. |
Üldinfo Ohvrikivid on rändrahnud, mis olid asustuse lähedal, enamasti heina-, karja- või põllumaal, osa ohvrikive on olnud taluõues või -aias. Mitmed neist asusid pühakohas ehk hiies, ohverdatud on ka püha puu või allika lähistel paiknenud kivile. Enamasti on ohvrikivina kasutusel olnud kivil looduslik nõgu, mõnel puhul on kivi pinnale inimese poolt tehtud suurem ümmargune siledapõhjaline kunstlik lohk. Rahvapärimuse kohaselt usuti, et ohvrikividel on imettegev ravivõime, millele viitab ka selliste kivide nimetus (tohtrikivi, arstikivi, liukivi jne). Samuti seostati kive müstiliste olenditega, kus ohverdaja oli kivi või sellega seostatava olendiga „lepingulistes suhetes” (nt Ukukivi, Tõnisekivi jne). Nendegi täpsem dateerimine pole veel võimalik: me ei tea, kas ohvrikive ka muinasajal pühaks peeti, samas ei ole kividele ohverdamise komme siiani lõplikult kadunud. Need kivid on eesti rahvausundist kõnelevad pärimusmälestised. |