Close help

Mälestise koond lehelt saab tutvuda mälestise andmetega. Avada asukoha kaarti, mis tuleb Maa-aameti süsteemist. Vaadata ja avada pilte mälestise kohta.

Mälestise nimi Haapsalu raudteejaama peahoone perroonidega
Mälestise registri number 15396
Mälestise tüüp Kinnismälestis
Mälestise liik ehitismälestis
Arvel 19.06.1998
Registreeritud 19.06.1998
X-koordinaat 473072.77
Y-koordinaat 6533317.59
Mälestise vana number 227
Ava kaardil

Paikvaatlused(16)

Seisund: rahuldav

Paikvaatluse kuupäev: 04.03.24

Menetleja: Läänemaa nõunik, Kalli Pets

Märksõna(10)

Ehitised, Kompleksid, Raudteekompleks, Jaamahoone, Ehitiste liigid, Ühiskondlik hoone, Haldushoone, Jaamahoone, Ehitusperioodid, 1841-1917.

Mälestise tunnus


Aastail 1904 - 1907 rajatud jaamahoone on 20. sajandi alguse puitarhitektuuri väljapaistev näide, terviklikult säilinud algupärase välisilme, ruumistruktuuri ning eksterjööri ja interjöörielementidega. Hoone omapärasemaks osaks on 216 m pikkune puitdekooriga kaunistatud katustatud perroon. Haapsalu raudteejaama hooneteansambli keskne ehitis

Sisestatud: 17.12.2009.

Kirjeldus


Historitsistlik jaamahoone koosneb mitmest osast: reisjatehoonest, imperaatoripaviljonist, nende vahelisest kaetud terrassist ja hooneosi ühendavast 213,6 m pikkusest katustatud perroonist. Saelõiketehnikas puitpitsiga kaunistatud ühekorruselise reisijatehoone risaliidina eenduvas keskosas asub kahe korruse kõrgune kiviseintega ootesaal. Ootesaali kirdepoolset peafassaadi ilmestab kellatorn. Reisijatehoone kagupoolses osas asuvat väikest ootesaali valgustab katuselatern. reisijatehoone interjööris on stukkdekooriga laed ja värvilistest keraaamilistest plaatidest põrandad. Väikese ootesaali valguslaterna alust laetahveldust kaunistavad 1950datel maalitud merevaated. Perrooni kagupoolse osa veeres asub raudteejaama pagasiait.

Sisestatud: 17.12.2009.

Ajalugu


Keila - Haapsalu raudteeliini trass ja lõppjaama asukoht valiti 1902. a. Raudtee ehitustöid alustati 1904. a mais, ajutine liiklus avati detsembris. Samal aastal valmis ka jaamahoone projekt, autoriteks arhitektuuriakadeemik K. Verheim ja insener V. Vestfalen. Jaam ehitati aastatel 1905 - 1907. Regulaarne reisirongi liiklus toimus Keila - Haapsalu raudteelinnil kuni 1997. a. septembrikuuni. Seejärel kasutati raudteed kabavedudeks. 2004. aastal lõpetati igasugune rongiliiklus lõigul Riisipere - Haapsalu, tänaseks on see osa kunagisest Keila - Haapsalu raudteeliinist demonteeritud, teetammi kasutatakse kergliiklusteena

Sisestatud: 17.12.2009.

Kaitsevööndi ulatus


Haapsalu raudteejaama kaitsealuste objektide ümber on moodustatud ühine kaitsevöönd.

Sisestatud: 20.05.2014.

Meedia


- Haapsalu raudteejaam saab uue värvikuue
http://www.le.ee/?a=uudised&b=5467

Sisestatud: 17.09.2007.