Mälestise koond lehelt saab tutvuda mälestise andmetega. Avada asukoha kaarti, mis tuleb Maa-aameti süsteemist. Vaadata ja avada pilte mälestise kohta.

Mälestise nimi Ohvrikivi "Hiiekivi"
Mälestise registri number 11790
Registreeritud Kinnismälestis
Arvel 06.01.1998
Registreeritud 06.01.1998
Mälestise vana number 22-k
Liigitus arheoloogiamälestis

Inspekteerimised(5)

Seisund: hea

Inspekteerimise kuupäev: 14.04.16

Inspektor: Muinsuskaitseameti Pärnu maakonna vaneminspektor, Nele Rent

Märksõna(3)

Arheoloogia, Kultuspaigad, Ohvrikivi.

Mälestise tunnus


Arheoloogilise kultuurkihi olemasolu. Tehislike lohkude esinemine kivil. Kirjalikult fikseeritud pärimus.

Sisestatud: 22.02.2011.

Mälestise kirjeldus


Kivi paikneb lagedal tasasel karjamaal. Tegemist on munaja raudkiviga, pikiteljega kirde-edela suunas. Järsud on kivi edela ots ja kagu nurk. Ida serv on laugjas. Pealispind langeb mõnevõrra kirde suunas, kivi ise on selles suunas kitsenev. Pealispinnal puuduvad kunstlikud lohud või süvendid, ida serval on madal loodulik nõgu. Mõõtmed: pikkus 4,3 m, laius 3,15 m, suurim kõrgus 1,15 m (1977. a).

Sisestatud: 10.09.2003.

Mälestise asukoha kirjeldus


Pärnu maakond Koonga vald Võitra küla. Tõnnase talu maal, taluhoonetest ca 470 m loodes, Kopli talust 250 m lääne-loodes; maaparandusobjekti teest 20 m põhja pool.

Sisestatud: 10.09.2003.

Kaitsevööndi ulatus


Mälestise kaitsevöönd on 50 m raadiusega ala selle väliskontuurist alates (MkS § 25).

Sisestatud: 29.05.2008.

Üldinfo


Ohvrikivid on rändrahnud, mis olid asustuse lähedal, enamasti heina-, karja- või põllumaal, osa ohvrikive on olnud taluõues või -aias. Mitmed neist asusid pühakohas ehk hiies, ohverdatud on ka püha puu või allika lähistel paiknenud kivile. Enamasti on ohvrikivina kasutusel olnud kivil looduslik nõgu, mõnel puhul on kivi pinnale inimese poolt tehtud suurem ümmargune siledapõhjaline kunstlik lohk. Rahvapärimuse kohaselt usuti, et ohvrikividel on imettegev ravivõime, millele viitab ka selliste kivide nimetus (tohtrikivi, arstikivi, liukivi jne). Samuti seostati kive müstiliste olenditega, kus ohverdaja oli kivi või sellega seostatava olendiga „lepingulistes suhetes” (nt Ukukivi, Tõnisekivi jne). Nendegi täpsem dateerimine pole veel võimalik: me ei tea, kas ohvrikive ka muinasajal pühaks peeti, samas ei ole kividele ohverdamise komme siiani lõplikult kadunud. Need kivid on eesti rahvausundist kõnelevad pärimusmälestised.

Sisestatud: 09.03.2015.