Close help

Mälestise koond lehelt saab tutvuda mälestise andmetega. Avada asukoha kaarti, mis tuleb Maa-aameti süsteemist. Vaadata ja avada pilte mälestise kohta.

Mälestise nimi kitsarööpmeline auruvedur Gr 319
Mälestise registri number 13812
Mälestise tüüp Vallasmälestis
Mälestise liik tehnikamälestis
Arvel 13.01.1998
Registreeritud 13.01.1998

Paikvaatlused(3)

Seisund: rahuldav

Paikvaatluse kuupäev: 12.08.22

Menetleja: vallasmälestiste ja muuseumikogude inspektor, Kadri Tael

Mälestise kirjeldus


Vedur on neljateljeline haaketendriga raskevedur 750 mm raudteele. Sellel on kaks liivapunkrit ja nende vahel aurudoom, mis asetsevad katla peal. Paremal pool suitsukambri küljes asub õhupump. Vedur on nelja veoteljega, mille rattad asetsevad väljaspool raami. Veduri järel on haagitud kolmeteljeline tender vee ja küttevarude hoidmiseks.

Sisestatud: 12.08.2022.

Mälestise ajalugu


Esimesed Gr seeria vedurid saabusid Eestisse 1948. aastal. Neid toodeti Ida-Saksamaal reparatsioonimaksetena Nõukogude Liidule. Eestis töötas kokku seda tüüpi vedureid 24, ajavahemikul 1947-1962. Vedurid olid kasutusel kõikidel kitsarööpmelistel liinidel välja arvatud Sonda-Mustvee raudtee. Viimane seda tüüpi vedur lahkus Eestist 1962. aastal.

Gr 319 oli ehitatud 1951. aastal LKM (ex. O & Koppel) tehases Babelsbergis. Tehasest saadeti vedur Läti raudteele, kus see tegutses 70ndate aastate alguseni ning seejärel saadeti Ukrainasse Odessa raudteekonda Vapnjarka deposse. sealt avastati see Eesti raudtee entusiastide poolt 1982. aastal. 1990. aasta suvel saabus vedur muusemisse, Lavasaares kui analoog Eestis töötanud veduriseeriast. Vedur oli halvas seisukorras ja mittekomplektne ning varuosasid hangiti veduri lähtekohast ja Venemaalt Peterburi lähedalt. 1994. aastal oli vedur restaureerimine sedavõrd kaugele, et võis katsetada sissekütmist.

Sisestatud: 12.08.2022.

Kirjandus


A. V. Morozov. Kitsarööpmeline magistraalvedur seeriast Gr. Goslebumizdat 1952
E. A. Aškenazi. Kitsarööpmeliste vedurite ekspluatatsioon. Transželdorizdat 1958
J. Loog. Märkmeid Eestis töötanud kitsarööpmelisest veduritest 1981. Käsikiri
M. Helme. Eesti kitsarööpmelised raudteed 1896-1996. 1996
M. Helme Fortress railways of the Baltic shores. Plateway Press 1994

Sisestatud: 12.08.2022.

Vallasmälestise kirjeldus


Materjal: metall.
Autor, valmistamise koht: LKM (ex. O & Koppel)
Dateering: 1951. aastal
Mõõtmed: Pikkus 12 014 mm, laius 2020 mm, kõrgus 3400 mm, mass 29 t
Märgid (meistrimärgid): GR 319
Inskriptsioonid (signatuurid, pühendustekstid, inventariseerimis- tähised, jms.): Välimus vastavalt valmistaja-tehase originaalile on kere must, raam punane, esipaneel punane, tagaplaan punane, rattad seest punane ning bandaaž valge, aknaraamid vastavalt kerele, tendri rattapaaride puksid mustad, seeriatähis ja muus tekstid valged. (Mehis Helme 10.11.1997)
Eritunnused (visuaalsed kahjustused, parandused, defektid): Veduri erinevad osad on valmistatud eri marki terastest. Ventiilide klapid ja sulgurkraanid on pronksist. Katla veemõõduklaas on klaasitorust. Haaketendri ja veduri vahelised veetorud on impregneeritud kummist lõdvikud. (Pass. Mehis Helme. 16.02.1995)
Täiendavad andmed (esialgne otstarve, komplektsus, eraldatavad elemendid): Max kiirus 35 km/h

Sisestatud: 12.08.2022.