15396 Haapsalu raudteejaama peahoone perroonidega

Mälestise koond lehelt saab tutvuda mälestise andmetega. Avada asukoha kaarti, mis tuleb Maa-aameti süsteemist. Vaadata ja avada pilte mälestise kohta.
Mälestise nimi | Haapsalu raudteejaama peahoone perroonidega |
---|---|
Mälestise registri number | 15396 |
Mälestise tüüp | Kinnismälestis |
Mälestise liik | ehitismälestis |
Arvel | 19.06.1998 |
Registreeritud | 19.06.1998 |
X-koordinaat | 473072.77 |
Y-koordinaat | 6533317.59 |
Mälestise vana number | 227 |
Ava kaardil |
Määrused ja käskkirjad(2)
Paikvaatlused(14)
Paikvaatluse kuupäev: 15.03.23
Menetleja: Restaureerimisnõunik, Dan Lukas
|
Märksõna(10)
Ehitised, Kompleksid, Raudteekompleks, Jaamahoone, Ehitiste liigid, Ühiskondlik hoone, Haldushoone, Jaamahoone, Ehitusperioodid, 1841-1917.
|
Kirjeldused(5)
Mälestise tunnus Aastail 1904 - 1907 rajatud jaamahoone on 20. sajandi alguse puitarhitektuuri väljapaistev näide, terviklikult säilinud algupärase välisilme, ruumistruktuuri ning eksterjööri ja interjöörielementidega. Hoone omapärasemaks osaks on 216 m pikkune puitdekooriga kaunistatud katustatud perroon. Haapsalu raudteejaama hooneteansambli keskne ehitis |
Kirjeldus Historitsistlik jaamahoone koosneb mitmest osast: reisjatehoonest, imperaatoripaviljonist, nende vahelisest kaetud terrassist ja hooneosi ühendavast 213,6 m pikkusest katustatud perroonist. Saelõiketehnikas puitpitsiga kaunistatud ühekorruselise reisijatehoone risaliidina eenduvas keskosas asub kahe korruse kõrgune kiviseintega ootesaal. Ootesaali kirdepoolset peafassaadi ilmestab kellatorn. Reisijatehoone kagupoolses osas asuvat väikest ootesaali valgustab katuselatern. reisijatehoone interjööris on stukkdekooriga laed ja värvilistest keraaamilistest plaatidest põrandad. Väikese ootesaali valguslaterna alust laetahveldust kaunistavad 1950datel maalitud merevaated. Perrooni kagupoolse osa veeres asub raudteejaama pagasiait. |
Ajalugu Keila - Haapsalu raudteeliini trass ja lõppjaama asukoht valiti 1902. a. Raudtee ehitustöid alustati 1904. a mais, ajutine liiklus avati detsembris. Samal aastal valmis ka jaamahoone projekt, autoriteks arhitektuuriakadeemik K. Verheim ja insener V. Vestfalen. Jaam ehitati aastatel 1905 - 1907. Regulaarne reisirongi liiklus toimus Keila - Haapsalu raudteelinnil kuni 1997. a. septembrikuuni. Seejärel kasutati raudteed kabavedudeks. 2004. aastal lõpetati igasugune rongiliiklus lõigul Riisipere - Haapsalu, tänaseks on see osa kunagisest Keila - Haapsalu raudteeliinist demonteeritud, teetammi kasutatakse kergliiklusteena |
Kaitsevööndi ulatus Haapsalu raudteejaama kaitsealuste objektide ümber on moodustatud ühine kaitsevöönd. |
Meedia - Haapsalu raudteejaam saab uue värvikuue |