Mälestise koond lehelt saab tutvuda mälestise andmetega. Avada asukoha kaarti, mis tuleb Maa-aameti süsteemist. Vaadata ja avada pilte mälestise kohta.

Mälestise nimi Maalid orelivääril, 18.saj. II pool (õli, puit)
Mälestise registri number 19794
Mälestise tüüp Vallasmälestis
Arvel 25.01.1999
Registreeritud 25.01.1999
Mälestise vana number 1225
Mälestise liik kunstimälestis

Paikvaatlused(4)

Seisund: rahuldav

Inspekteerimise kuupäev: 07.07.15

Menetleja: Vallasmälestiste ja muuseumikogude inspektor, Kadri Tael

Märksõna(6)

Kunst, Materjal, Puit, Objekt, Maal, Sakraalmaal.

Mälestise tunnus


Ainulaadsed kunstiväärtuslikud väärimaalid 1771. aastast.

Sisestatud: 09.11.2004.

Mälestise ajalugu


Muinsuskaitse all alates 1929. aastast ( reg. nr. 527), 1973. aastast vabariikliku tähtsusega kunstimälestis nr. 1225

Sisestatud: 09.11.2004.

Vallasmälestise kirjeldus


Materjal: õli, puit.
Tehnika: õlimaal.
Autor, valmistamise koht: J. C. Kuhle
Dateering: 1771
Mõõtmed: valgusmõõt 68, 5 x 47, 5 cm
Märgid (meistrimärgid): -
Inskriptsioonid (signatuurid, pühendustekstid, inventariseerimis- tähised, jms.): Kunstniku signatuur J. C. Kuhle 1771 paikneb põhjakülje viimase, prohvet Eelija taevassevõtmist kujutava maali vasakul alumises nurgas.
Eritunnused (visuaalsed kahjustused, parandused, defektid): maalitahvlites pragusid ja värvikadusid.
Täiendavad andmed (esialgne otstarve, komplektsus, eraldatavad elemendid): Orelirõdu rinnatisel paiknevad kümme Vana Testamendi (Moosese 1. raamat ja Kuningate 1. ja 2. raamat) ainelist barokselt mahlakat dekoratiivmaali. Maalitud rinnatise esipaneeli lõunakülge, keskosa ja põhjakülge moodustavatele püstlaudadele õlivärviga. Värvigamma intensiivne ja jälgib natuuri, figuurikäsitlus küll abitu, kuid võluvalt siiras oma ekspressiivsuses.
1. Aadam ja Eeva Eedeni aias (1. Mo. 2, 7 - 25) - lõunaküljel idapoolseim.
Kahe alasti inimfiguuriga kompositsioon lopsaka looduse keskel. Mees istub jämeda tüve ja laia võraga puu all, millel punapõsksed õunad. Pikajuukseline naine seisab tema ees pöördes vasakule. Meesfiguurist eespool on näha allikast joova hirve sarvedega pea (“Otsekui hirv igatseb veeojade järgi, nii igatseb mu hing Sinu juurde, Jumal!”(Laulud 42, 2); tagapool kaameli siluett, ilmselt samuti sümbolitähenduslikuna. Maali vasakust ülanurgast lõikub puuvõraga lai valgusvoog.
Maalipind on tumenenud, määrdunud.
2. Pattulangemine (1. Mo. 3: 1 - 7) - lõunaküljel keskmine.
Mees- ja naisfiguur seismas laiavõralise õunapuu all, nende vahel puutüvele väändunud suur madu. Naise vasak käsi sirutatud ülevalt õuna võtma, parem käsi mehe suunas ettesirutatud. Esiplaanil paremas nurgas näha habemega siku esikeha külgvaates. Kitse foonil lõukoer en face, kellest kaugemal elevandi siluett. Maali vasakul äärel on näha lamava kaameli esikeha ning tema foonil tagajalgadele tõusnud ükssarve siluett. Sellelgi maalil kujutatud loomad omavad ilmselt sümbolitähendust – parempoolsed seostuvad kuradiga ja pattulangemise tagajärgedega.
Maalipind tumenenud, määrdunud. Paaris kohas piklikke värvikadusid.
3. Eedeni aiast väljaajamine (1. Mo. 3, 23 - 24) - lõunaküljel läänepoolseim.
Kompositsioon kolme inimfiguuriga: lehtedest niudevöösse rõivastatud mees ja naine esiplaanil maali paremal allosas põgenemas tumedas rünkpilves istuva valges ja sinises rüüs kurja ilmega figuuri parema käega näidatavasse suunda. Pilve all taamal pargipuud. Maali ülaääre keskmes paistab osa viljapuuvõrast ümarate õuntega.
Maalipind tumenenud, määrdunud.Paaris kohas piklikke värvikadusid.
4. Veeuputus (1. Mo. 7, 17 - 23) - keskosal lõuna poolt esimene.
Silmapiiril on kujutatud suurt katustatud paati (Noa laev) tormilainetes. Ees vasakul rühm veevoogudega võitlevaid poolpaljaid inimesi (7 figuuri), esiplaanil maali allservas veest välja ulatuv hobuse siluett (kael ja pea) ning ujuv tünn. Maali vasakut serva ääristab poolkuivanud suur puu.
Maalipind tumenenud, määrdunud.
5. Lott tütardega (Soodoma ja Gomorra hävitamine) (1. Mo. 19, 15 - 26) - keskosal lõuna poolt teine.
Maali ülemisel kolmandikul kogulaiuses tulekahjuleegid ja -suitsupilved, mille foonil paremat kätt valkjas inimfiguur - Loti soolasambaks muutunud naine (1. Mo. 19, 25). Esiplaanil kolmefiguuriline põgenev inimgrupp, liikumissuunaga maali paremasse alanurka. Tumerohelisse rõivastatud habemik mees on käest kinni haaranud kahel kaenla all pampu kandval hirmunud naisterahval. Kõik kolm on paljasjalgsed. Põleng heidab põgenejate ette pikad tumedad varjud. Maali vasakut äärt piirab tume kaljusein kidura raagus puuga tipus.
Maalipind üleni tugevasti määrdunud. Keskel püstine pragu; pragu ka maalitahvlis oleva oksakoha juures. Väikeseid värvikihi kahjustusi kogu pildil.
6. Aabrahami ohvritoomine (1. Mo. 22, 9 - 13) - keskosal põhja poolt teine.
Maali keskel kujutatud figuurigrupp koosneb pikateralist nuga hoidva parema käe välja sirutanud, punases rüüs kiilaspäisest habemikust kohkunud ilmega mehest ja paremalt tema juurde lennanud laiali sirutatud kätega inglist ning esiplaanil riita laotud tulepuudel lebavast selja taha seotud kätega alasti noormehest. Riida kõrval suur suitsev õlilamp, mille ees maas helesinine palakas. Maali vasakul äärel keskel põõsastiku foonil paistmas külgvaates valge jäära pea.
Maal üleni tugevasti tumenenud, määrdunud. Ülakolmandiku keskel pikk püstine pragu, alläärel ja mujal väiksemaid pragusid ja kriimustusi.
7. Vennad müüvad Joosepi Egiptusesse (1. Mo. 37, 28) - keskosal põhja poolt esimene.
Maali vasakut ülaosa täitva jämedatüvelise lehtpuu varjus pildipinna keskel grupp mehi, kellest osa karjasekeppidega. Esiplaanil vasakpoolne figuur sirutab kukrut vastu võttes käe sinises mantlis mehe poole, kelle selja taga seisev mees osutab vasaku käega figuuripaarile paremal: palja ülakehaga mees enesega kaasa vedamas valgesse rõivastatud poissi. Nende taga maali servas paistmas külgvaates eesli pea ja kummaline loom, ilmselt kaamel. Rahatehingu osaliste jalge vahelt paistmas istuv valge karjakoer.
Maali pind tugevasti määrdunud, tumenenud; kriimustusi.
8. Issand on Jumal! (Prohvet Eelija võit Baali prohvetite üle)
( 1. Kun. 18, 38 - 39) - põhjaküljel läänepoolseim
Esiplaanil, kraaviga ümbritsetud põletusaltari ümber põlvitavad, kohkunud nägude ja väljasirutatud kätega mehed ja üks naine lapsega. Nende peade kohal leekiv tulerinne, mis täidab maali peaaegu terves laiuses. Leekidest tõusva suitsusamba kõrval maali vasakus ülakolmandikus vasakule põlvele laskunud habemik pruunis rüüs mees vasaku käega vastu võtmas musta värvi tahvleid, millel numbrid I kuni X, rindfiguurina kujutatud massiivse peaga, sini-valgesse rõivastatud mehelt, kelle vasak käsi on ette sirutatud.
Maalipind tumenenud, ülaservas värvikadusid; palju püstiseid pindmisi pragusid.
9. Prohvet Eelija Kriti jõe ääres (1. Ku. 17, 1 - 6) - põhjaküljel keskmine
Tumedates toonides maalitud metsamaastikus, kahe mõhkliku puutüve vahel oja kaldal pooleldi selgvaates istumas pruunis-sinises rüüs paljasjalgne kiilaspäine vana mees, käed üles sirutatud, et vastu võtta toidupalu, mida kaks laiade tiibadega musta lindu nokas talle toovad. Puuvõrade vahel roosatav taevas.
Maali pind tumenenud, keskosas pinnakahjustus
(ca 0, 5 x 0, 5 cm).
10. Prohvet Eelija ja prohvet Eliisa (Eelija taevassevõtmine)
(2. Kun. 2, 11 - 12) - põhjaküljel idapoolseim
Esiplaanil, laia jõe kaldal, selg vaataja poole, käed laiali sirutatud, kiilaspäine vasakule põlvele laskunud paljasjalgne mees, punases rüüs, roheline mantel taeva foonil lehvimas. Ees lage maapind üksikute rohututtidega, vasakul kaljunukk, jõe teisel kaldal linnasiluett, millest paremal maastik mõne puuga. Maali ülakolmandikus taeva foonil halli kobrutavat suitsujuga järele jättev punane tulepilv, mille keskel pruunis rüüs külgvaates vanamees ohjamas pilve toonist vaevumärgatavalt heledamat tulist ratsut.
Vasakul alumises nurgas (kivi peal) kunstniku signatuur: J. C. Kuhle 1771.
Maalipind tumenenud, määrdunud, vasakul kolmandikul pikk püstine pragu. Paremal pool allosas, samuti paremal üleval, värvikadusid.
Koostas: Sirje Simson, kunstiajaloolane

Sisestatud: 11.05.2009.