Close help

Mälestise koond lehelt saab tutvuda mälestise andmetega. Avada asukoha kaarti, mis tuleb Maa-aameti süsteemist. Vaadata ja avada pilte mälestise kohta.

Mälestise nimi Ikoon "Jumalaema templisse viimine", G.Frolovi töökoda, 20.saj. I pool (tempera, puit)
Mälestise registri number 20650
Mälestise tüüp Vallasmälestis
Mälestise liik kunstimälestis
Arvel 03.02.1999
Registreeritud 03.02.1999
Mälestise vana number 10 III 16 a-1

Paikvaatlused(1)

Seisund: rahuldav

Paikvaatluse kuupäev: 19.04.17

Menetleja: Kunstipärandi nõunik, Grete Nilp

Märksõna(8)

Kunst, Materjal, Puit, Objekt, Maal, Tahvelmaal, Ikoon, Sakraalmaal.

Mälestise tunnus


Muinsuskaitse all on ikoon tänu oma kunsti- ja ajalooväärtusele.

Sisestatud: 27.05.2007.

Ajalugu


Muinsuskaitse all alates 1998. a.

(Kirjelduse koostas Külli Erikson 2003. aastal.)

Sisestatud: 27.05.2007.

Vallasmälestise kirjeldus


Materjal: puit, tempera.
Tehnika: maalitud.
Autor, valmistamise koht: G. Frolov, G. Frolovi töökoda
Dateering: 20. saj. I kolmandik
Mõõtmed: 44,7 x 40,4 cm
Eritunnused (visuaalsed kahjustused, parandused, defektid): Keskel põletusjälg. Koidest läbi söödud, nurgad pudenevad.
Täiendavad andmed (esialgne otstarve, komplektsus, eraldatavad elemendid): Ikoon on maalitud temperavärvidega puidutahvlile G. Frolovi töökojas (autoriks G. Frolov) 20. sajandi I kolmandiku jooksul.

Ikoonil on kujutatud ühte idakiriku 12 suurpühast – “Jumalaema templisse viimist” (“Введение в церковь пресвятой Богородицы”). Selle süžee aluseks on Jakoobuse Protoevangeeliumi lugu sellest, kuidas 3-aastane Maarja, tulevane Jumalasünnitaja viiakse vanemate poolt Jeruusalemma templisse, et ta kasvaks preestrite järelvalve all ja õiges usus juba varasest lapsepõlvest alates. Ikoonil on kujutatud Jeruusalemma templi hooned. Hoonete detailid ja seinu kattev stiliseeritud ornament on detailselt välja maalitud. Esiplaanil seisavad Maarja vanemad Joakim ja Anna, kes saadavad oma last templisse. Maarja, kes on kujutatud väikesemõõdulise täiskasvanuna, astub templi trepil seisva esipreester Sakarja juurde. Maarja vanemate selja taga seisab sündmust pealt vaatav neitsite hulk, kelle Joakim oli paigutanud templiteele seisma. Maarja elas templis 12 aastat – kuni täisealiseks saamiseni. Tagaplaanil näeme Maarjat järgmises stseenis. Ta istub templi kõrgel, pika vaibaga kaetud altaritrepil ja võtab vastu toitu tema juurde laskuvalt pisikeselt inglilt. Püha tähistatakse 21. novembril (vkj. 4. detsembril). Ikooni veeristel on kujutatud väikesemõõdulistena vaga Ksenia ja naismärter Vassa.

Ikoonil on kasutatud eredaid roosakaspunaseid ja kollakaid värvitoone, mida täiendavad indigosinised nüansid. Ikooni tausta maalimisel on kasutatud liivakarva toone.

Asukoht: kirikuruumis lahtiselt ikonostaasi I rea najal.

(Kirjelduse koostas Külli Erikson 2003. aastal.)

Kasutatud kirjandus:
1) Piibel. Finnish Bible Society, 1989.
2) Suur Piibel. Tartu, 1938. Faksiimile: “Otava”, 1989.
3) Õigeusu kiriku kalender 1994. Tallinn: Eesti Õigeusu Valitsus, 1993.
4) Толковая библия. I – III. Петербург, 1904-1913. Факсимиле: Стокгольм, Институт Перевода Библии, 1987.
5) Старообрядческїй Поморскїй церковный календарь на 2002 годъ. Рига: Рижская Гребенщиковская старообрядческая община, 2002, c. 80-83.)
6) Барская, Н. Сюжеты и образы древнерусской живописи. Москва: Просвещение, 1993, c. 55, 57.

Sisestatud: 27.05.2007.