Close help

Mälestise koond lehelt saab tutvuda mälestise andmetega. Avada asukoha kaarti, mis tuleb Maa-aameti süsteemist. Vaadata ja avada pilte mälestise kohta.

Mälestise nimi Mootorkuunari Jaen Teär vrakk
Mälestise registri number 27763
Mälestise tüüp Kinnismälestis
Mälestise liik arheoloogiamälestis, veealune mälestis
Arvel 12.05.2006
Ajutise kaitse alla võetud 29.06.2006
Registreeritud 29.06.2006
X-koordinaat 535191.50
Y-koordinaat 6596337.00
Ava kaardil

Paikvaatlused(2)

Seisund: hea

Paikvaatluse kuupäev: 17.06.11

Menetleja: Allveearheoloogia nõunik, Maili Roio

Märksõna(1)

Veealune mälestis.

Mälestise tunnus


Laevavrakk, tema last ja muu sisu koos arheoloogilise ja loodusliku kontekstiga, kirjalikud allikad.

Sisestatud: 27.01.2011.

Mälestise kirjeldus


Vrakk on heas seiuskorras, murdunud on mastid ja purunenud pealisehitused.

Sisestatud: 14.12.2013.

Mälestise asukoha kirjeldus


Vrakk asub 38 meetri sügavusel laevateel. Vrakk seisab kiilul.

Sisestatud: 14.12.2013.

Mälestise ajalugu


Jaen Teär oli kolmemastiline barkantiin, mis ehitati 1926. aastal Teäridele kuulunud Papissaare laevaehitusplatsil tolle aja tuntuima laevaehitusmeistri Matis Hohensee juhatusel. 1936. aastal muudeti laev ümber mootorkuunariks.
Laev sai nime kuulsa metskapteni ja laevaehitaja Jaen Teäri järgi, kes edendas oluliselt eesti laevaehitust. Papissaares ehitati tema juhtimisel 14 suuremat purjekat. Samuti on ta jätnud jälje Eesti kirjanduslukku, olles Aadu Hindi teose „Tuuline rand“ tegelase Tõnis Tihu prototüüp.
1941: VANGIDE VABADUSE LAEV
Koos Nõukogude-Saksa sõja jõudmisega Eestisse muutus Jaen Teäri ajalugu kirjuks. Selle laevaga üritati 1941. aasta augustis Nõukogude vägede taganemisel Eestist ära viia umbes 500 vangi. Põhiliselt olid need poliitvangid, kelle hulgas oli vähesel määral ka kriminaale.
Tallinnast teele asunud laeva meeskond rikkus mootori ja lahkus laevalt koos kapteniga, päev hiljem põgenesid valvurid. Vangidega laev jäi Paljassaare ja Aegna vahele merele hulpima. Vangide hulgas olnud kapten Brauni juhtimisel seati purjed üles ja laev juhiti Kadrioru ranna suunas, kuhu ta 28. augusti õhtul kinni jooksis. Järgmisel hommikul tõmmati laev puksiiriga põhjast lahti ja veeti Tallinna sadamasse. Värskelt moodustatud Omakaitse staabis koostati Jaen Teärilt pääsenute nimekiri ja seejärel võis igaüks koju minna.
1944: PÕGENIKE LAEV
Suure põgenemise ajal 1944. aasta septembris viis Jaen Teär laevatäie põgenikke Rootsi. Põgenikud saabusid 22. septembril Visbysse, sealt eskorditi laev koos teiste põgenikulaevadega 21. detsembril edasi Västerviki. 21. augustil 1945. aastal andis Rootsi valitsus NSV Liidu nõudmisel laeva viimasele välja ja alus läks Eesti Merelaevanduse valdusse.

1945: LAEVA HUKKUMINE
1945. aasta detsembrikuu teisel poolel lastiti Tallinnas laevale kaeru, viis miljonit Ameerika sigaretti, kuivikuid ja küpsiseid. Laadung pidi jõudma Jaagarahu sadamasse, kust see oleks edasi läinud Nõukogude garnisoni käsutusse Saaremaal. Tallinna laht oli kattunud õhukese jääga ja kapten Saadre andis merelaevanduse ülemale kirjaliku protesti jäävööga kaitsmata puitkerega laeva merele saatmise vastu. Kuid käsk jäi jõusse ja esimesel jõulupühal tuli merele minna.
Jõudnud Suurupist veidi lääne poole jäävabasse vette, märkasid masinaruumis olnud mehed, et vesi pressib läbi vaheseina masinaruumi. Trümmi avamisel selgus, et lasti vahel loksub vesi – jää oli vööris pardalauad läbi söönud. Jaen Teär hakkas kiiresti vajuma ja laeval olnud kaitsemeeskond – kümmekond Nõukogude sõdurit – viskas püssid käest ning hakkas vööri ja ahtri vahel kisades jooksma, segades sellega päästetöid. Ilm oli külm ja meri auramisest udune. Võimalik, et Tallinnast veidi hiljem Jaen Teäriga samale kursile väljunud aurik Salmi oleks lekkivast laevast mööda sõitnud, kui selle kapten Liimberg sõdurite hädakisa ei oleks kuulnud. Merehädalised päästeti ja üritati Jaen Teäri puksiiris madalikule vedada, kuid oli juba hilja.

Sisestatud: 14.12.2013.

Kaitsevööndi ulatus


Mälestise kaitsevöönd 300 meetrit laevavraki väliskontuurist arvates.

Sisestatud: 10.07.2006.