30353 Loksa autobussijaam
Mälestise koond lehelt saab tutvuda mälestise andmetega. Avada asukoha kaarti, mis tuleb Maa-aameti süsteemist. Vaadata ja avada pilte mälestise kohta.
Mälestise nimi | Loksa autobussijaam |
---|---|
Mälestise registri number | 30353 |
Mälestise tüüp | Kinnismälestis |
Mälestise liik | ehitismälestis |
Arvel | 12.10.2014 |
Ajutise kaitse alla võetud | 11.04.2014 |
Registreeritud | 16.10.2014 |
X-koordinaat | 597471.00 |
Y-koordinaat | 6605967.00 |
Ava kaardil |
Määrused ja käskkirjad(2)
"Ajutise kaitse alla võtmise käskkiri" peadirektori 11.04.2014 käskkiri nr. A-27 Kuupäev: 11.04.2014 |
"Kultuurimälestiseks tunnistamine" Kultuuriministri käskkiri 15.10.2014 nr 254 Kuupäev: 16.10.2014 |
Paikvaatlused(4)
Paikvaatluse kuupäev: 06.04.17
Menetleja: Harjumaa nõunik, Ly Renter
|
Märksõna(7)
Ehitised, Ehitiste liigid, Ühiskondlik hoone, Haldushoone, Jaamahoone, Ehitusperioodid, 1918-1939.
|
Kirjeldused(4)
Mälestise tunnus Aastatel 1938-1939 ehitatud hoone on säilitanud algse arhitektuurilise väilsilme, mahulisi ümberehitusi ei ole tehtud. Eksterjööris on säilinud katusekarniisid, varjualuse tugipostid ja lipuhoidja hoone esiküljel, esimese korruse akende krohviraamistus, kiri LOKSA parapetil, teise korruse aknad ja garaažiuksed. Hoone sisekujunduses on säilinud väärtuslikke detaile: puidust trepp, teisel korrusel uste profileeritud piirdeliistud, pliit ja ahi. Hoone esine plats on endiselt kasutusel autobusside peatusena. Hoone on väga haruldane kui Eesti esimene bussijaamaks ehitatud hoone ja ainus enne Teist maailmasõda Eesti Vabariigis ehitatud bussijaamahoone. |
Kirjeldus Ebasümmeetrilise mahulise jaotusega hoone koosneb laiast karniisist ja madalakaldelise kelpkatusega kahekorruselisest kuupjast mahust ning sellega lääne- ja lõunaosas liituvast madalakaldelise kelpkatusega ühekordsest mahust, mille esiküljel paikneb puitkatusega ootepaviljon. Hoone seinad on savitellisest ja vundament paekivist. Avatäited olid algselt peamiselt puidust. Hoone vahelaed on raudbetoonist ja puidust. Katusekattena on kasutatud vaskplekki. Hoone esiküljel on ootepaviljoni kohal parapett kirjaga LOKSA. Algse välislahendusega võrreldes on hilisemate ümberehitustega osaliselt muudetud avade paigutust fassaadil. Siseruumes paiknesid esimesel korrusel algselt ootesaal, abi- ja teenindusruumid ning garaažid. Teisel korrusel olid ruumid bussijuhtidele. Esimese korruse plaanilahendust on muudetud erinevate ümberehituste käigus. Suurimaks muudatuseks on lähima garaažiboksi muutmine osaks saaliruumist. Selle tulemusena on esimese korruse interjöörid hävinud. Teise korruse plaanilahendus on tõenäoliselt säilinud algsel kujul. Samuti on teisel korrusel säilinud mitmeid originaalseid interjööridetaile. |
Asukoha kirjeldus Loksa autobussijaam paikneb Loksa linna südames, Tallinna tänaval, kaubamaja ja gümnaasiumihoone |
Ajalugu Autobussijaam on ehitatud aastatel 1938-1939 Ehitus-Kooperatiiv Ühingu poolt. Tõenäoliselt on hoone arhitektiks Elmar Lohk ja tegemist on esimese spetsiaalselt autobussijaamaks ehitatud hoonega Eesti territooriumil. Hoone valmis tüüpprojekti alusel, kuid Teise maailmasõja puhkemise tõttu jäi Loksa jaamahoone ainukeseks, mis selle projekti järgi valminud. Hoones on hiljem tegutsenud kauplus, baar ja pangakontor. Fassaadi osas on tehtud üksikuid ümberehitusi, suuremaid ümberehitusi on tehtud siseruumes esimese korrusel. |