Mälestise koond lehelt saab tutvuda mälestise andmetega. Avada asukoha kaarti, mis tuleb Maa-aameti süsteemist. Vaadata ja avada pilte mälestise kohta.

Mälestise nimi Allveelaeva U 679 vrakk
Mälestise registri number 30719
Registreeritud Kinnismälestis
Arvel 16.03.2016
Ajutise kaitse alla võetud 15.09.2015
Registreeritud 22.06.2016
Liigitus arheoloogiamälestis

Määrused ja käskkirjad(2)

"Ajutise kaitse alla võtmise käskkiri" peadirektori 15.09.2015 käskkiri nr. A-33 Kuupäev: 15.09.2015
"Laevavrakkide kultuurimälestiseks tunnistamine" Kultuuriministri käskkiri 22.06.2016 nr 1-2 /114 Kuupäev: 22.06.2016

Märksõna(1)

Veealune mälestis.

Mälestise tunnus


II maailmasõjaaegse Saksa VIIC klassi allveelaeva vrakk ja inimsäilmete jäänused koos arheoloogilise ja loodusliku kontekstiga.

Sisestatud: 13.06.2016.

Mälestise kirjeldus


Allveelaev on miinile sõitmise tagajärjel saanud kahjustusi. Allveelaeva vrakk lebab põhja-lõuna suunas osaliselt setetesse mattununa ja plahvatuse tagajärjel pooleks murdununa. Terviklikumalt on säilinud vööriosa, näha on ka traalimisjälgi ja vraki külge kinnitunud võrke.

Sisestatud: 13.06.2016.

Mälestise asukoha kirjeldus


Laevavrakk asub majandusvööndis ligikaudu 13 miili Osmussaarest kirdes. Sügavus leiukohal on u 78 - 87 meetrit, vraki kõrgus merepõhjast kuni 8.55 meetrit.

Sisestatud: 13.06.2016.

Mälestise ajalugu


VIIC klass
2. novembril 1940 võttis Saksamaa kasutusele kõige rohkearvulisema allveelaeva klassi VIIC. Esimest korda ei piirdutud vigade parandamisega, vaid loodi ruumi uue elektroonilise tehnika paigaldamiseks. Kriegsmarine ülemjuhatus oli üldiselt rahul VIIB klassi allveelaevade disainiga ja üksnes vajadus sisse viia uued modernsed hüdrofonid, mis vajasid rohkem ruumi, sundis välja arendama uut allveelaeva klassi. VIIB klassi allveelaevades ei olnud ruumi uue tehnika jaoks, mis aitas avastada nii sihtmärke kui ka miine. Selle tarbeks oli vaja lisada uus sektsioon kerele ja lisaraam kontrollruumi keskele, mis suurendas allveelaeva pikkust 60 cm võrra.
VIIC klassi allveelaevade pikkus oli 66,5 meetrit, laius 6,20 meetrit, kõrgus 9,60 ja süvis 4,74 meetrit. VIIC seeria allveelaevade sukeldumiskiirus oli märkimisväärne – 150-165 meetri sügavusele sukelduti ainult 30 sekundiga. Sukeldumissügavus oli 280 meetrit. Kiirus vee peal 17,7 sõlme ja vee all 7,6 sõlme. Kokku oli teenistuses 568 VIIC klassi allveelaeva. Allveelaeva meeskonna koosseisu kuulus tavapäraselt komandör, 2 vahiohvitseri, peamehaanik ja 40 mereväelast.
Eesti jurisdiktsioonialustes vetes uppus kaks VIIC klassi allveelaeva – U479 ja U 679. Tänaseks on mõlemad vrakid üles leitud. U 479 on kaitse all alates 29.08.2014.
U 679
Saksa allveelaev U 679 ehitamist alustati 3.09.1942 Howaldtswerke tehases Hamburgis, sai valmis 18.09.1943 ja võeti teenistusse 29.11.1943 31. flotilli koosseisus, alates 1.08.1944 8. flotilli koosseisus. Esimene lahingupatrull algas 10. juunil 1944 Kielist Marvikeni. Oma patrullide jooksul õnnestus U 679-l uputada üks vaenlase alus (SK-62, 18.11.1944) ja teist kahjustada (TKA-57, 13.07.1944).
U 679 hukkus 4. jaanuaril 1945. paigaldatud miinitõkkel koos 51 mehega pardal 9. või 10. jaanuaril 1945.
Allveelaeva vrakk leiti SubZone Oy otsingute käigus 12.08.2015.

Sisestatud: 13.06.2016.

Kaitsevööndi ulatus


Kaitsevööndi piirid: 1) x: 6596409.50, y: 472403.41; 2) x: 6596409.50, y: 471662.59; 3) x: 6595635.50, y: 471662.59; 4) x: 6595635.50, y: 472417.62; 5) x: 6596059.00; y: 472013.00; 6) x: 6596059.00, y: 472085.00; 7) x: 6595986.00, y: 472085.00; 8) x: 6595986.00, y: 472013.00.

Sisestatud: 13.06.2016.