Mälestise koond lehelt saab tutvuda mälestise andmetega. Avada asukoha kaarti, mis tuleb Maa-aameti süsteemist. Vaadata ja avada pilte mälestise kohta.

Mälestise nimi Allveelaeva S-5 vrakk
Mälestise registri number 30724
Registreeritud Kinnismälestis
Arvel 20.11.2015
Registreeritud 22.06.2016
Liigitus arheoloogiamälestis

Märksõna(1)

Veealune mälestis.

Mälestise tunnus


II maailmasõjaaegse S-klassi allveelaeva vrakk ja inimsäilmete jäänused koos arheoloogilise ja loodusliku kontekstiga.

Sisestatud: 13.06.2016.

Mälestise kirjeldus


Allveelaeva vrakk lebab kiilul ida-lääne suunas. Vrakk on saanud kahjustusi miiniplahvatuse läbi hukkumise hetkel, ent sellele vaatamata on hästi säilinud. Alles on pardarelvastus. Vraki ümber on näha palju erinevaid detaile.
Sekundaarsed kahjustused on tekitatud sukeldujate poolt, kes on kraapinud vraki pinda erinevates kohtades. Traalimiskahjustusi ei ole märgata.

Sisestatud: 13.06.2016.

Mälestise asukoha kirjeldus


Laevavrakk asub Juminda miiniväljal, ligikaudu 8,5 miili kaugusel Pärispea poolsaarest. Sügavus leiukohal on u 77-82 meetrit, vraki kõrgus merepõhjast kuni 4,49 meetrit, vraki suund 80º-260º

Sisestatud: 13.06.2016.

Mälestise ajalugu


S klassi allveelaevad
S klassi allveelaevad olid ühed paremini õnnestunud allveelaevu, mis töötati välja vene ja saksa inseneride koostöös. Kokku ehitati 56 S klassi allveelaeva aastatel 1936-1941.
Esialgu sai prototüübi ametlikuks nimetuseks N-1, N-2, and N-3 (Nemetskaja, "Saksa"), ent oktoobris 1937 nimetati ümber S-ks (Sredni, "Keskmine"). Läänes oli see allveelaeva klass paremini tuntud hüüdnime Stalinets järgi, olles inspiratsiooni saanud Leninets allveelaeva klassist.
S klassi allveelaevad olid veeväljasurvega 840/1050 tonni (vee peal/vee all), pikkusega 77, 7 m, laiusega 6,4 m ja süvisega 4,4 m. Jõuseadmeteks olid kaks 2000 hj diiselmootorit ja kaks 550 hj elektrimootorit, mis käitasid kahte sõukruvi. Pinnal saavutas laev kiiruseks 19,5 sõlme (36 km/h), sukeldununa 9 sõlme (16,7 km/h). Allveelaeva relvastuseks on kuus 533 mm torpeedoaparaati, millest neli paiknes vööris ning kaks ahtris, kokku 12 torpeedot, 100 ja 45 mm õhutõrjesuurtükid.
S-5
Allveelaeva S-5 ehitamist alustati 1935. aastal Leningradis Balti laevatehases, teenistusse võeti 30. oktoobril 1939. aastal.
Allveelaev S-5 hukkus miiniplahvatuse läbi 1941. aasta 28. augustil, mil Tallinnas asunud nõukogude sõja- ja tsiviillaevastik Kroonlinna evakueerus. S–5 sõitis lipuristleja „Kirov” järel. Sama päeva õhtul kell 19.11 sõitis Juminda miinitõkkes miinile ja kadus vähem kui minutiga veepinnalt. 46-st meeskonnaliikmest sai surma 35.
Allveelaeva vrakk lokaliseeriti lehviksonariga oktoobris 2010 Veeteede Ameti meremõõdistustööde käigus poilaevalt Sektori. Identifitseeriti allveelaeva S-5 vrakina 2012. aastal Soome sukeldumisklubi "Divers of the Dark" sukeldujate poolt.

Sisestatud: 13.06.2016.

Kaitsevööndi ulatus


Kaitsevööndi piirid: 1) x: 6632305.50, y: 589478.56; 2) 6631501.50, y: 589477.50; 3) x: 6631504.00, y: 590301.38; 4) x: 6632297.00, y: 590302.25; 5) x: 6631923.00, y: 589862.06; 6) x: 6631923.00, y: 589963.00; 7) x: 6631883.00, y: 589963.00; 8) x: 6631883.00, y: 589862.00

Sisestatud: 13.06.2016.