4026 Türi kirikuaed ja ohverdamiskoht

Mälestise koond lehelt saab tutvuda mälestise andmetega. Avada asukoha kaarti, mis tuleb Maa-aameti süsteemist. Vaadata ja avada pilte mälestise kohta.
Mälestise nimi | Türi kirikuaed ja ohverdamiskoht |
---|---|
Mälestise registri number | 4026 |
Mälestise tüüp | Kinnismälestis |
Mälestise liik | ehitismälestis, ajaloomälestis, arheoloogiamälestis |
Arvel | 20.05.1997 |
Registreeritud | 20.05.1997 |
X-koordinaat | 582972.39 |
Y-koordinaat | 6519695.56 |
Mälestise vana number | Arh. 397, Arhe. 115-k |
Ava kaardil |
Määrused ja käskkirjad(4)
Paikvaatlused(9)
Paikvaatluse kuupäev: 24.08.18
Menetleja: Järelevalve osakonna juhataja, Karen Klandorf
|
Märksõna(16)
Arheoloogia, Kultuspaigad, Ohverdamiskoht, Matmispaigad, Kirikuaed.
Ehitised, Kompleksid, Sakraalkompleks, Kalmistu, Kirikuaed, Ehitiste liigid, Maastikuobjekt, Kalmistu, Kirikuaed, Ehitusperioodid, Enne 1520. |
Kirjeldused(6)
Mälestise tunnus Inimluude, arheoloogilise kultuurkihi olemasolu. Kirjalikult fikseeritud pärimus. |
Kirjeldus Kokku ca 2 ha suurune ohverdamispaik paikneb asula servas kiriku ümbruses. Maastiku reljeef on tasane, kõrghaljastus puudub. Ohverdamispaiga täpne ulatus ei ole teada. Keskossa jääb ca 0,6 ha suurune ruudukujulise põhiplaaniga kirikuaed, mida ümbritseb igast küljest maakividest müür. Kirikuaia paikneval kalmistul on säilinud mitmeid hauamonumente. Kirikuaia lääneservas paikneb Baranoffide suguvõsa matusekabel. |
Ajalugu 13. sajandi viimasel kolmandikul rajatud kiriku kohal asub ohverdamispaik, mis pärineb tõenäoliselt 11. sajandist. Kirikuaed on rajatud tõenäoliselt koos kirikuga. Kirikukihelkonna ajalooline saksakeelne nimetus on Turgel. Kirikuaed oli matmispaigana aktiivses kasutuses kuni 18. sajandi lõpuni, hiljem matused vähenesid. |
Meedia - Türil lõhuti 19. saj. aadliku hauarist |
Kirjandus Raam, M. (1997) Eesti arhitektuur 3. Türi kirik. |
Üldinfo Varaseimad laibamatustega maahauad Eestis pärinevad noorema kiviaja algusest, ka varasel metalliajal on valdav osa kogukonna surnutest asetatud maa-alustesse haudadesse (sh põletatult). Rauaaja alguses sai valdavaks kivikalmetesse matmine, maahaudadesse matmise komme taastus alles viikingiajal, mil see traditsioon on jälgitav peamiselt Ida-Eestis, hilisrauaajal aga kõikjal üle Eesti. Üldjuhul ei ole maahaudkalmed tänasel maastikul nähtavad, kuna neil puuduvad maapealsed konstruktsioonid ja hauatähised. Külakalmistud, mida hakati rajama juba 11. sajandil ning kuhu matmine kestis üldjuhul kuni 18. sajandini, paiknevad sageli ümbritsevast maastikust kõrgematel küngastel (ja seda eelkõige Lõuna-Eestis). |