Mälestise koond lehelt saab tutvuda mälestise andmetega. Avada asukoha kaarti, mis tuleb Maa-aameti süsteemist. Vaadata ja avada pilte mälestise kohta.

Mälestise nimi Ikoon "Kristuse sündimine", 20.saj. algus (õli, tempera, puit)
Mälestise registri number 5253
Registreeritud Vallasmälestis
Arvel 12.06.1997
Registreeritud 12.06.1997
Mälestise vana number 14 III 5 k-14
Liigitus kunstimälestis

Inspekteerimised(1)

Seisund: varastatud
Tähis: Ei
Kasutuses: Ei

Ikoon varastatud ööl vastu 25.05.1994.a. Inspekteeris kkt koostaja kunstiajaloolane Külli Erikson.

Inspekteerimise kuupäev: 22.08.05

Menetleja: Vallasmälestiste inspektor, Kadri Tael

Märksõna(8)

Kunst, Materjal, Puit, Objekt, Maal, Tahvelmaal, Ikoon, Sakraalmaal.

Mälestise tunnus


Ikoon on näidiseks traditsioonilisest ikoonimaalist.

Sisestatud: 15.08.2005.

Mälestise ajalugu


Kunstimälestisena muinsuskaitse all alates 1988. a. (Põlva Raj. RSN TK otsus nr. 288, 29. 12. 1988).
Varastatud ööl vastu 25. 05. 1994. a.

Sisestatud: 15.08.2005.

Vallasmälestise kirjeldus


Materjal: puit.
Tehnika: segatehnika.
Autor, valmistamise koht: -
Dateering: 20. saj. algus
Mõõtmed: vm. 31 x 26 cm
Märgid (meistrimärgid): -
Inskriptsioonid (signatuurid, pühendustekstid, inventariseerimis- tähised, jms.): -
Eritunnused (visuaalsed kahjustused, parandused, defektid): -
Täiendavad andmed (esialgne otstarve, komplektsus, eraldatavad elemendid): Ikoonil on kujutatud "Kristuse sündimine". Ikonograafia on mõnevõrra redutseeritud - kujutatud on vaid kõige olulisemad sündmusega seotud isikud. Ikooni keskosas asub sõim Jeesuslapsega, kelle kõrvak istub Jumalaema. Sõime ees seisavad kolm Idamaist kuningat, kes tähte järgides on jõudnud vastsündinud Messiat kummardama. Kõrval seisab karjane, kellele ikooni ülaosas kujutatud inglid on rõõmusõnumi teatanud. Ikooni allnurgas on kujutatud istuv Joosep, Maarja mees, kelle poole kummardub kepiga vanamees. Viimase persooni kujutamine sai iseloomulikuks 15.-17. sajandi ikoonidel. Teda on erinevate uurijate poolt peetud nii Jaakobuseks, Jeesuse vennaks ja Protoevangeeliumi autoriks kui ka lihtsalt karjaseks. Olemas on ka versioon kirjatundja Anenesest, kes, olles kuulnud Jeesuse sünnist, püüdis Joosepit kahtlema panna sündmuste jumalikkuses. Seega võiks pidada vanameest, kel on käes valet sümboliseeriv kõver kepp, varakristlikul ajal toimunud dogmaatilise vaidluse kehastajaks.
Koostas: Külli Erikson, kunstiajaloolane

Sisestatud: 18.11.2008.