Mälestise koond lehelt saab tutvuda mälestise andmetega. Avada asukoha kaarti, mis tuleb Maa-aameti süsteemist. Vaadata ja avada pilte mälestise kohta.

Mälestise nimi Noblessneri laevatehase raudteeviadukt, 1914-1915
Mälestise registri number 8606
Registreeritud Kinnismälestis
Arvel 13.11.1999
Registreeritud 13.11.1999
Liigitus ehitismälestis

Inspekteerimised(4)

Seisund: rahuldav

Inspekteerimise kuupäev: 13.05.13

Menetleja: TLPA peaspetsialist, Artur Ümar

Märksõna(10)

Ehitised, Kompleksid, Tootmiskompleks, Rajatis, Ehitiste liigid, Rajatis, Sild, Raudteesild, Ehitusperioodid, 1841-1917.

Mälestise tunnus


Tegemist on väljapaistva rajatisega Noblessneri laevatehase ansamblis, paefunktsionalismi iseloomustav näide.

Sisestatud: 21.08.2018.

Mälestise kirjeldus


Algselt oli viadukti laius oli 3,9 m, ava laius 10,2m, kõrgus 5,01m, viadukti kõrgus sõiduteest rööpani 6,19 m. Viadukt oli üheteljeline ja üheavaline ning koosnes
kahest kaldesambast ja avaehitisest. Viadukti 8 m laiused kaldesambad olid arvestusega kaheteljelisele raudteeviaduktile, välja oli ehitatud vaid põhjapoolne telg. Koormuse vastu võtva
kaldesamba moodustas monoliitne betoonist kapp, mis oli ümbritsetud paekivist müüritisega. Sillatugede ülemises osas teeb müüritis tagasiaste ning moodustades toetuspinna avaehitisele, mis koosnes needitud täisseinalistest terastaladest. Talad olid omavahel ühendatud vertikaallehtede ning nurkraudadest piki- ja põikisidemetega. Kaldesambaid ümbritsev tsementmördi baasil paekivist müüritis määras viaduktile arhitektuurse identiteedi. Tänaseni säilinud müüritis on klombitud paekivist, nurgakivid on sileda viimistlusega. Kaldesammaste müüritise vastu ehitatud muldkoonuseid kindlustanud paekivist tugimüürid on samuti säilinud.
2015 aastal valminud Noblessneri viadukt on ehitatud üle vana viadukti kaldesammaste. Uuel viadukti kogulaius on 15m, selle moodustab kaks 3,25m laiust sõidurada, lõunaküljel 4,5m laiune kergliiklustee ja põhjaküljele 2m laiune kõnnitee. Vanu kaldesambaid ümbritsenud muldkoonused on uue konstruktsiooni paigalduse vajadusel eemaldatud. Koonused on asendatud kumerate astmeliselt koonduvate gabioonidega. Ülejäänud viadukti ümbritsev nõlv on kaetud sillutuskividega. Gabioonide alaosas on säilinud vana paekivist müüritis. Viadukti olukord on väga hea.

Sisestatud: 21.08.2018.

Mälestise asukoha kirjeldus


Raudteeviadukt asub Tallinnas, Põhja-Tallinna linnaosas, Kalaranna teelõigul, Noblessneri nimelise laevatehase territooriumil, aadressiga Tööstuse tn. 48. Viadukt asub 1870. aastal rajatud Balti raudtee Tallinna sisesel sadama teenindustrassil.

Sisestatud: 21.08.2018.

Mälestise ajalugu


1913. aastal asuti Kalamaja kalmistu ning strateegiliselt olulise Miinisadama lähedusse rajama Noblessneri laevaehitustehast. Tegemist oli I maailmasõja eelse Venemaa militaarprojektiga, mis nägi ette Tallinna suure sõjasadama rajamist. Noblessneri laevatehasele panid aluse skandinaavia
päritoluga ettevõtjad Emanuel Nobel ja Gustav Lessner. Tehase asutamise põhjuseks oli riiklik suurtellimus allveelaevade tootmiseks. Valmis jõuti ehitada vaid viis
allveelaeva, kuna 1917 aastal tuli sõjatööstus evakueerida sakslaste pealetungi tõttu. Projekteerimis- ja ehitustegevus Noblessneri kvartalis toimus insener V. Saharovi juhtimisel. Tõenäoline, et Saharov oli seotud ka raudteeviadukti projekteerimisega.
1997. aastal toimus raudteesilla remont 1994. aastal koostatud projekti järgi. Selle käigus vahetati avaehitise metallist konstruktsioon sama pika raudbetoonkonstruktsiooni vastu. Rekonstrueerimise momendil säilitati raudteetrass. 2011. aastaks oli raudtee viadukt ümber ehitatud Kultuurikilomeetri koosseisu kuuluvaks kergliiklussillaks. 2012 aastal algatati Kalaranna tänava projekteerimine, 2015 aastal valmis Noblessneri viadukt.

Sisestatud: 21.08.2018.