ID: | 1252 | Nimi: | U 479 |
Sisestatud: | 22.05.2017 | Mälestis: | 30234 |
Päritolumaa: | Saksamaa | ||
Dateering: | 20. sajand | Ehitusaasta: | 1943 |
Hukkumise aeg: | 15.11.1944 | Jõuallikas: | diiselelektrilaev |
Aadress: | Territoriaalmeri, Läänemeri | ||
Leitud: | Jah | Otstarve: | sõjalaev |
Laevatüüp: | allveelaev | Koordinaadid: | 59:23.289 23:11.638 |
Ava kaardil: | Ava kaardil | ||
Ajalugu: | 2. novembril 1940 võttis Saksamaa kasutusele kõige rohkearvulisema allveelaeva klassi VIIC. Esimest korda ei piirdutud vigade parandamisega, vaid loodi ruumi uue elektroonilise tehnika paigaldamiseks. Kriegsmarine ülemjuhatus oli üldiselt rahul VIIB klassi allveelaevade disainiga ja üksnes vajadus sisse viia uued modernsed hüdrofonid, mis vajasid rohkem ruumi, sundis välja arendama uut allveelaeva klassi. VIIB klassi allveelaevades ei olnud ruumi uue tehnika jaoks, mis aitas avastada nii sihtmärke kui ka miine. Selle tarbeks oli vaja lisada uus sektsioon kerele ja lisaraam kontrollruumi keskele, mis suurendas allveelaeva pikkust 60 cm võrra. VIIC seeria allveelaevade sukeldumiskiirus oli märkimisväärne – 150-165 meetri sügavusele sukelduti ainult 30 sekundiga. Sukeldumissügavus oli 280 meetrit. Kiirus vee peal 17,7 sõlme ja vee all 7,6 sõlme. Kokku oli teenistuses 568 VIIC klassi allveelaeva. Allveelaeva meeskonna koosseisu kuulus tavapäraselt komandör, 2 vahiohvitseri, peamehaanik ja 40 mereväelast. Saksa allveelaev U 479 (VII C klassi allveelaev) ehitati Deutsche Werke AG tehases Kielis, vettelaskmine toimus 14. augustil 1943 ja teenistusse võeti 27. oktoobril 1943. Kuulus 5. allveelaevade flotilli. 5. flotillist liikus U-479 edasi 8. allveelaevade flotilli. Oma patrullide jooksul ei õnnestunud U 479-l uputada ühtegi vaenlase alust. Esimene lahingupatrull toimus Kielist Norra lõunarannikule, pärast mida saadeti Soome lahte, kus tegutses juulist septembrini 1944. 13.07.-1.08.1944 toimunud patrulli käigus tegi U-479 ka oma ainsa märkimisväärse rünnaku, torpedeerides 18.07.1944 Nõukogude Liidu allveelaevajahtijat MO-304 Viiburi lahes. MO-304 sai küll vigastada, kuid uputada teda ei suudetud. |
||
Hukulugu: | U 479 alustas oma viimast retke 27.10.1944 komandör Friedrich-Wilhelm Sons juhtimisel. Tegutses positsioonil “Biber“ Hankost kagus. Peale 7.11.1944 suunati positsioonile “Maus” Osmussaarest loodes. Viimase teate saatis U 479 15.11.1944 kell 17:28: "2 vahikaatrit ruudus AO 0291". See jäi viimaseks kontaktiks allveelaevaga. Peale seda üritati allveelaevaga ühendust saada veel neljal korral, aga ei õnnestunud ja 12. detsembril tunnistati U 479 hukkumist. Tõenäoliselt sõitis ta 1941. aastal paigaldatud Vene miinile või mõnele ujuvale miinile. Hukkus 51 meest. | ||
Objekti andmed: | VIIC klassi allveelaevade pikkus oli 67,1 meetrit, laius 6,20 meetrit ja süvis 4,74 meetrit. Ajam: 2 x 2800-3200 hj diiselmootor ja 2 x 740 hj elektrimootor Relvastus: 5 x 533 mm torpeedoaparaati (4 vööris, 1 ahtris) ja 14 533mm torpeedot või 26 TMA miini, 88mm tekikahur 220 lasuga, 37mm M42 kahur, 2 x 20mm C/30 õhutõrjekahurid Kütus: diisel, max 113,5 tonni |
||
Asukoha kirjeldus: | Laevavrakk asub oma 7 miili kaugusel Osmussaarest loodes territoriaalmeres. Sügavus leiukohal jääb vahemikku 93-94 meetrit. | ||
Allika viited ja kirjandus: | Krzysztalowicz, M. 2011. Type VII. Germany’s Most Successful U-Boats. Naval Institute Press. ububoat.net/boats/u679.htm |
||
Avastamise aeg: | 2009 | ||
Avastaja: | Veeteede Amet | ||
Seisukorra kirjeldus: | Vrakk lebab tüürpoordi poole ligi 90 kraadi suunaga 170-350 kraadi (vööriga lõunasse). Ümbritsev merepõhi koosneb valdavalt mudast ja savist. Sügavuse tõttu esineb sageli tugevat hoovust ja halba nähtavust (nn. “piima”). Vrakk on ühes tükis. Metall ja tekilaudis on võrdlemisi hästi säilinud. Vrakk on osaliselt mattunud põhjasetetesse, olles rohkem settesse vajunud ahtri poolt, vöör asetseb pisut kõrgemal. Pakpoordis torni kohal on selged miiniplahvatuse kahjustused, mis on ka uppumise põhjuseks. Muid kahjustusi kerel märgata ei ole. Vöörikahur ja ahtrikahur on heas korras ning asuvad oma alustel. Õhutõrjekahurid on ümber kukkunud, kuid asuvad peaaegu oma originaalkohtadel. |